جلال پرورش در گفتوگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: لایروبی قدیمیترین اسکله صیادی، آرزوی چندین ساله صیادان چابهاری بود، که پس از گذشت سالهای طولانی محقق شد.
مدیر اداره شیلات چابهار گفت: پس از پایان لایروبی اسکله هفت تیر، کار لایروبی، ساخت موج شکن و ایجاد دستک رسوبگیر در اسکله رمین نیز آغاز میشود، که در جای خود این اقدامات کم سابقه است.
ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیر اداره شیلات چابهار گفت: لایروبی اسکله صیادی هفت تیر شهر چابهار پس از سالها با همت دولت سیزدهم آغاز شده و این کار مهم و ارزشمند موجب رونق صید و صیادی برای چهار هزار نفر و افزایش اشتغال و تولید میشود.
پرورش با اشاره به اینکه بندر صیادی شهدای هفت تیر شهرچابهار در سال ۱۳۶۰ به بهرهبرداری رسیده که دارای بیش از ۷۰۰ فروند شناور قایق و حدود ۸۰ فروند شناور لنج است، افزود: چهار هزار نفر صیاد نیز مستقیم و غیر مستقیم در این اسکله مشغول به فعالیت هستند.
وی اظهار کرد: با اتمام لایروبی، شناورهای صیادی در مقابل جزر و مد دریا ایمن میشوند و همچنین در هنگام پائین آمدن آب دیگر شناورها به گِل نخواهند نشست.
وی بیان کرد: به منظور حفظ ایمنی آب راهها و جلوگیری از آسیبهای دریایی به جامعه صیادی، با بودجهای که سازمان بنادر برای لایروبی در نظر گرفت، کار لایروبی ۱۳۰ هزار مترمکعب گل و لای در کانال اصلی دسترسی لنجها شروع شد و با این حجم کار، عمق آب به منفی چهار در پای اسکله خواهد رسید.
وی ادامه داد: در اسکله شهدای هفتم تیر در سال بین ۶ تا ۷ هزار تن ماهی صنعتی صید شده از آبهای دور، تخیله میشود که نقش بسیار زیادی در معیشت مردم ساحل نشینچابهار و تکمیل زنجیره تولیدِ تن ماهیان کشور دارد.
انتهای پیام
منبع خبر: https://www.isna.ir/news/1402090704471/%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%BA%D8%A7%D9%84-%DB%B4%DB%B0%DB%B0%DB%B0-%D9%86%D9%81%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D9%84%D9%87-%D8%B5%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%DA%86%D8%A7%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%B1
مدیر اداره شیلات چابهار گفت: از آنجایی که بندرچابهار یک بندر اقیانوسی است، حوضچه اسکله هفت تیر، یکلنگرگاهی امن برای تردد و پهلوگیری کشتیهای صیادی محسوب میشود که در فصولی که دریا مواج و توفانی است لنجهای صیادی برای مدت طولانی میتوانند در این لنگرگاه بمانند و از آسیب در امان باشند.
وی بیان کرد: انباشت گِل و لای و عمق کم آب در محدوه اسکله شهدای هفت تیر، صیادان را دچار دردسرهای زیادی کرده بود که با لایروبی اسکله، عملیات پهلوگیری و تخیله ماهیهای صید شده به طور همزمان از یک فروند به پنج فروند افزایش مییابد.
وی ادامه داد: اسکله هفت تیر جزو قدیمیترین اسکلههای صیادی جنوب سیستان و بلوچستان است و از زمانی که به بهره برداری رسیده تاکنون لایروبی نشده بود که باعث به گِل نشستن لنجهای صیادی میشد و گاهاً خسارتهای زیادی را به صیادان وارد میکرد.