مانند گوشت که یک کالای معمولی است که افزایش درآمد باعث افزایش تقاضا خواهد شد و سیب زمینی که کالای پست می باشد که افزایش درآمد باعث کاهش تقاضا یا مصرف آن خواهد شد. همه ما مصرف کننده بسیاری از کالاها مانند شیر، پنیر، کفش ، کتاب و … هستیم حالا کمی فکر کنیم ، چه عواملی در تصمیم گیری ما درباره میزان خرید هریک از کالاهای مورد نظرمان مجله خبری کار و تعاون برای یک دوره زمانی معین (یک هفته ، یک ماه و ….) موثر هستند. همچنینی به علت محدودیت منابع ، تولید بیشتر از یک کالا بمنزله تولید کمتر از کالای دیگر است بنابراین درباره میزان تولید هر یک از کالاهای انتخابی نیز باید تصمیم گیری نماید. در چنین اقتصادی دولت نقش عمده ای را ایفاء می کند و فعالیتهای عمده اقتصاد برعهده دولت است.
- از طرفی دیگر، در قیمتی بالاتر، مقدار عرضه شده بیشتر از مقدار تقاضا شده است و به عبارتی، مازاد تقاضا وجود دارد.
- اقتصاد کلان به مطالعه پدیدههای اقتصادی در سطح کلان اقتصاد میپردازد.
- سایر نهادهها به صورت نسبی ثابت هستند که از جمله آنها میتوان به ساختمان و تجهیزات و اعضای کلیدی، اشاره کرد.
- تئوری تقاضای مصرف کننده ترجیح مصرف کالا و خدمات را به هزینه مصرف مرتبط می کند.
- پس اگر مازاد تقاضا در بازار وجود داشته باشد به عرضه کننده این آگاهی را میدهد که میتواند به تولید بیشتر کالا و خدمات اقدام کند و اگر مازاد عرضه در بازار وجود داشته باشد عرضه کننده با روشهایی همچون تخفیفات قیمتی میتواند برای مازاد عرضهی کالا و خدمات خود تقاضا ایجاد کند.
مطابق مدل عرضه و تقاضا، در صورت موجود بودن منحنی عرضه و تقاضای معین، قیمت و مقدار، در قیمت ایجادکننده برابری بین مقدار عرضهشده و مقدار تقاضا شده، ثابت باقی میمانند. به همین صورت، نظریه عرضه و تقاضا، مقدار تعادلی یا قیمت تعادلی جدید بوجود آمده از تغییر در موقعیت منحنی عرضه یا تقاضا را، تعیین میکند. با مطالعه اقتصاد خرد، در مییابیم که چگونه این تصمیمات و رفتارها بر عرضه و تقاضای کالاها و خدمات و در نهایت، قیمتهای پرداختی بوسیله ما تاثیر میگذارند. این قیمتها، مقدار کالاهای عرضه شده توسط شرکتها و مقدار کالاهای تقاضا شده توسط مصرفکنندگان را تعیین میکنند. قدمت اقتصاد بعنوان راهبر معیشت انسان درست به اندازه اخلاق که نحوه ارتباط مردم را با همدیگر تنظیم می کند می باشد .
ارزشهای اخلاقی بشری بتدریج از یاد می رفت و حرص و طمع کسب ثروت بر وجود کشورها سایه افکند ه بود ، تحت این شرایط تنها چیزی که معنی نداشت ، مفاهیم اخلاقی و انسانی بود این بیماری تا قرن 18 بر جهان سایه افکنده بود. در سوی دیگر اقتصاد خرد قرار داشته و بالعکس اقتصاد کلان نگاه دقیق و جزئی به مسئله اقتصاد دارد. این رویکرد اقتصادی به نوعی تمرکز روی تصمیم گیری افراد جامعه داشته که در زمینه اقتصادی چه تصمیماتی می گیرند. منابع اقتصادی در اختیار بشر لااقل به طور بالفعل محدود است در حالیکه خواستههای انسان نامحدود میباشد. این کتاب درسی اقتصاد خرد اکنون در ویرایش هفتم خود یکی از پرکاربردترین و معتبرترین کتاب های درسی است.
در چنین شرایطی مشاور های تحصیلی زبده می توانند به شناخت شما از سر فصل ها و مباحثی که هر ساله تعداد زیادی از تست های آزمون را شامل می شوند کمک کنند. بنابراین با حذف تعدادی از سر فصل های کم اهمیت و تمرکز بر مباحث نکته دار و مهم موفقیت برای شما نیز امکان پذیر است به شرطی که عاقلانه و متعهد به هدف به تلاش خود ادامه دهید. استاد خیلی مسائلی که راحت میتوانست آنهارا تعریف کند را با انواع فرمول های ریاضی و غیره ترکیب میکند و باعث پیچیدگی میشود در حالی که میتوانست از بسیاری مثال های راحت تر استفاده کند. اگر با ریاضیات رابطه خوبی ندارید این دوره را پیشنهاد نمیدهم ولی به شدت کتابی که در جلسه اول پیشنهاد شد را به شما توصیه میکنم.
تئوری و مسائل اقتصاد خرد
در چنین شرایطی مشورت گرفتن از مشاور های متخصص و تنظیم یک برنامه متناسب با توانایی ها و سطح سواد علمی شما به موفقیت تان کمک می کند. این مفهوم به عبارتی نوعی کمال گرایی است که مصرف کنندگان تمایل دارند با توجه به شاخص های مالی و درآمد به بهترین نوع کالا یا خدمات دست پیدا کنند و در مقابل تولید کننده نیز با اجرای محدودیت هایی در تولید و قیمت، سود خود را به حداکثر می رساند. ای سرمایهگذاری باید بیشتر روی تحلیل وضعیت اقتصاد خرد تمرکز کنند، اما این باور همیشه درست نیست؛ چرا که وضعیت اقتصاد کلان هم، ریسکهای سیستماتیک را شکل میدهد که نتیجه آن روی وضعیت کلی پرتفوی سرمایهگذار مشخص میشود. دکتر فرهاد نیلی، مدرک کارشناسی خود را در رشته ریاضیات کاربردی از دانشگاه صنعتی شریف، مدرک کارشناسی ارشد را در رشته برنامهریزی سیستمهای اقتصادی از دانشگاه شهید بهشتی و مدرک دکترای اقتصاد را در گرایش اقتصاد کلان از دانشگاه یورک انگلستان گرفتهاند. مطلوبیت در اقتصاد خرد به معنی این است که متقاضی از مصرف کردن یک کالا و خدمات چقدر رضایت کسب میکند و در واقع آن قیمتی که تقاضا کننده برای خرید یک کالا و خدمات پرداخت میکند برای کسب رضایت و مطلوبیت از آن کالا و خدمات است.
کتاب تئوری اقتصاد خرد