منحنی تقاضا دارای شیب منفی است ، شیب منفی منحنی تقاضا یا همان رابطه بین مقدار تقاضا و قیمت کالا به دو طریق توجیه می شود . تئوری مطلوبیت و تولید برای تولید نظریه عرضه و تقاضا که قیمت ها را در بازار رقابتی تعیین می کند، تعامل دارند. در یک بازار کاملاً رقابتی، نتیجه میگیرد که قیمت مورد نیاز مصرفکنندگان همان قیمتی است که توسط تولیدکنندگان عرضه میشود. با مطالعه منابع مجله خبری کار و تعاون و فرا گیری علم اقتصاد در می یابیم که چگونه تصمیم ها و انتخاب های ما بر روند عرضه و تولید کالا، خدمات و در نتیجه قیمت و بهای محصولات تاثیر می گذارد. این علم به بررسی ریز ترین تصمیم گیری های فردی یا جمعی در خانواده ها می پردازد و میزان مخارج، پس انداز و یا نحوه انتخاب اعضا در رابطه با یک خرید را در جزئی ترین سطوح بررسی می کند.
اصول اقتصاد خرد – N. Gregory Mankiw
در این کتاب، ابزارهای تجزبه و تحلیل تئوریک بازار با ارائه مثال های عملی، به دانشجو آموزش داده می شود. قریب به ۹۰۰ مساله در کتاب طرح شده است که هم برای خواننده عمومی و هم محقق این عرصه، گزینه خوبی به نظر می رسد. کمبود نقدینگی در اقتصاد خرد ایران (بنگاه های تولیدی و خدماتی خصوصی) مشهود است و در مقابل، فزونی نقدینگی را در اقتصاد کلان شاهد هستیم. بخشی از گرانی کالا ها و خدمات و افزایش نرخ ارز و سکه و زمین، مربوط به حجم عظیم نقدینگی سرگردان است که بازار سفته بازی را به جای تولید، رونق می بخشد. مثلا در فروردین ۹۸ شاهد بودید که پیاز در ایران، به کیلویی ۱۵ هزار تومان رسید.
اقتصاد خرد همچنین میتواند توضیح دهد که چرا حداقل دستمزد بالاتر ممکن است شرکت وندی را مجبور کند کارگران کمتری استخدام کند. علم اقتصاد خرد به این مفهوم می پردازد که عوامل موثر بر تصمیم گیری برای مدیریت منابع اصلی چیست و هر کدام چه تاثیری در روند تخصیص منابع دارد. به همین منظور به مطالعه انتخاب ها و تصمیم هایی که گرفته شده می پردازد و با تجزیه و تحلیل آن ها به داده هایی می رسد که نتیجه آن در جهت بهبود سطح مدیریت منابع است. مطابق جدول شماره اگر قیمت شکر در بازار 500 ریال و کمتر باشد بنگاه مورد نظر شکر عرضه نمی کند. بر اساس تئوری ارزش ورودی تولید، قیمت هر کالا یا محصول بر اساس تعداد منابعی که برای ایجاد آن صرف می شود، تعیین می شود. هزینه ممکن است شامل چندین عامل تولید (از جمله زمین، سرمایه یا نیروی کار) و مالیات باشد.
رویکردی جدید به اقتصاد خرد میانه
یعنی فرد حاضر است در ازای لذتی که از مصرف کالاها یا خدماتی میبرد، هزینهای پرداخت کند. در نتیجه در اقتصاد خرد انگیزه اصلی تقاضا کننده برای خرید کالا و خدمات عرضه کننده، مطلوبیت متقاضی است. یک منحنی بی تفاوتی مجموعه ای از نقاط است که هر نقطه یک ترکیب از مقادیر کالاهای x و y را می دهند که همگی مطلوبیت کل برابری را می دهند . منحنی که با i4 نشان داده می شود ترکیب های از x و y را نشان می دهد که بیشترین مطلوبیت را ایجاد می کنند .
- منحنی که با i4 نشان داده می شود ترکیب های از x و y را نشان می دهد که بیشترین مطلوبیت را ایجاد می کنند .
- تولیدکنندگان، برای مثال شرکتهای تجاری، به صورت مفروض، «حداکثرکننده سود» در نظر گرفته میشوند.
- میتوان به مطالعه تعاملات بازار و شرکتها در بازار برای کالاها و خدمات معینی پرداخت یا میتوان عملکرد اقتصاد را به صورت کلی در نظر گرفت که جمع فعالیتهای انجامشده توسط تصمیمگیرندگان در این بازارهاست.
- برای مثال، تورم یا معیار نرخ تغییر در متوسط سطح قیمت در اقتصاد، یک مسئله اقتصاد کلان است.
به همین دلیل در اقتصاد خرد با یک مسئله بسیار مهم به نام مطلوبیت آشنا می شویم. در علم اقتصاد به فروشنده کالا و خدمات اصطلاح «عرضه کننده» و به خریدار اصطلاح «تقاضا کننده» را نسبت دادهاند. برای درک بهتر محدب بودن منحنی های بی تفاوتی به بخشی از منحنی i1 که بین دو نقطه A و C و بخشی که بین دو نقطه B و D قرار دارد توجه کنید . حرکت از A به B با مبادله مقادیر قابل توجهی از کالای y مقدار نسبتاً کمی از کالای x را می توان بدست آورد ولی حرکت از B به D نشان می دهد که مصرف کننده حاضر است مقدار کمی از کالای y و مقدار بیشتری از کالای x را دریافت کند .
اقتصاد کلان