وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نظام آموزشی باید تغییر ریل پیدا کند، تاکید کرد: فرصتهای شغلی باید به درستی و متناسب و متوازن توزیع شوند و اینطور نباشد که کسی شغل مناسب پیدا نکند در مقابل یک نفر چند شغله باشد.
به گزارش ایسنا، سیدصولت مرتضوی در اولین نشست کمیته ساماندهی اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی با اشاره به عدم تناسب شغل و شاغل در کشور بر مباحث آمایشی تأکید کرد و گفت: آمایش و نیازسنجی صنعتی و استانی مسیر را برای ما روشن میکند چرا که در استانها سیاست آمایشی متناسب با سطح کلان کشور نداریم. باید بدانیم افق برنامهها به ما چه میگوید و متناسب با آن قدم برداریم.
به گفته وی به روز نبودن قوانین و مقررات مربوط به کار، نبود نقشه راه برای اشتغال فارغ التحصیلان و عدم توجه کافی به فناوریهای نوین و جایگاه آن در ایجاد اشتغال و نبود اطلاعات و آمار دقیق از تعداد بیکاران فارغالتحصیل برای سیاستگذاری و برنامهریزی از دیگر چالشهای موجود برشمرد.
وی درباره مهمترین اقدامات انجامشده در راستای اشتغال فارغالتحصیلان گفت: طرح کارورزی یکی از این اقدامات است که با معافیت از پرداخت سهم بیمه کارفرما برای مدت دو سال در صورت جذب فارغالتحصیلان دانشگاهی با مدرک حداقل کارشناسی بهصورت کارورزی انجام شد.
کریمیبیرانوند وجود ۱۳۰۰ دفتر مشاوره شغلی و کاریابی داخلی، بهکارگماری ۱۱ هزار و ۶۶۶ نفر از فارغالتحصیلان دانشگاهی جوینده کار و ایجاد و راهاندازی ۹۳۰ مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی در سراسر کشور تا سال ۱۴۰۱ را از دیگر اقداماتی برشمرد که با هدف پایدارسازی اشتغال از طریق ارائه مشاورههای تخصصی به متقاضیان ایجاد کسبوکار به ویژه دانشآموختگان دانشگاهی انجام گرفته است.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار تعداد بنگاههای ثبتنامکننده در طرح کارورزی را در فاصله سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ حدود ۱۳ هزار و ۸۴۹، تعداد بنگاههای حائز شرایط جذب کارورز را ۹۳۱۵ و تعداد قراردادهای منعقده برای پذیرش کارورز از سوی کارفرما را ۴۲ هزار و ۸۱ مورد اعلام کرد.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، چالشهای موجود در بخشهای فرهنگی را آموزش مهارتی، قانونی و ساختاری دانست و گفت: موازیکاری نهادهای متولی مهارت و اشتغال دانشآموختگان، فرهنگ کار، عدم آگاهی دانشآموختگان از مشوقهای موجود و عدم وجود مهارت مورد نیاز بازار کار در دانش آموختگان از جمله این چالشهاست.
وی ضمن اشاره به مقایسه روند نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر به تفکیک دارای آموزش عالی و فاقد آموزش عالی گفت: نرخ مشارکت در این زمینه حدود ۶/۵۲ درصد و مقایسه روند بیکاری جمعیت در سال ۱۴۰۱ حدود ۹ درصد است.
به اعتقاد وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی وضع موجود باید با آموزشهای مناسب و اشتغالیابی درست پیش برود زیرا تعارض منافع در نظام آموزش عالی مشکلساز شده است.
مرتضوی تصریح کرد: مهاجرت عیب نیست ولی مهاجرت نخبگان و فرار سرمایههای علمی برای ما عیب است. باید نخبگان در داخل کشور تربیتکننده نسل بعدی باشند.
انتهای پیام
منبع خبر: https://www.isna.ir/news/1402033019665/%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%BA%D8%A7%D9%84-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%BA-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86
مرتضوی در این نشست با اشاره به اطلاعات مطرحشده در خصوص فارغالتحصیلان بیکار گفت: راهحلی برای اشتغال به کار آنها ارائه نشده است بنابر این یکی از مصوبات ما این است که برای اشتغال آنها تصمیمگیری شود و نکته بعد اینکه چه کار کنیم تا فارغالتحصیل بیکار نداشته باشیم.
کریمیبیرانوند با اشاره به ۱۰ رشته دانشگاهی برتر بر اساس تعداد ثبتنام در مقطع کارشناسی اظهار کرد: بیشترین رشتهها در حسابداری حدود ۷۷/۱۶ درصد، مهندسی کامپیوتر ۵۵/۱۶ درصد، مهندسی برق ۳۴/۱۲ درصد و مهندسی عمران ۷/۱۲ درصد است.
وی گفت: اگر نیروی ماهر و خوب تربیت کنیم و آنها در خارج از کشور کار کنند و فرآیند بازگشت آنها به کشور نیز طراحی شود، کار فرهنگی نیز انجام خواهد شد.
کریمی بیرانوند طرح پرداخت یارانه دستمزد (مشوق کارفرمایی) را یکی دیگر از اقدامات انجامشده عنوان و تاکید کرد: تعداد بنگاههای خصوصی و تعاونی مشارکتکننده در طرح ۶۹۹۵، تعداد قراردادهای کار منعقده برای مدت یکسال و تعداد کارجویان ثبتنامشده در طرح ۵۶ هزار و ۵۰۰ مورد است.
به گفته وزیر کار فرصتهای شغلی باید به درستی و متناسب و متوازن توزیع شوند اینطور نباشد که کسی شغل مناسب پیدا نکند در مقابل یک نفر چند شغله باشد.
در ادامه این نشست، محمود کریمی بیرانوند – معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بررسی و تشریح اقدامات صورتگرفته در این حوزه پرداخت و گفت: این کمیته به دستور وزیر کار تشکیل شد تا با بسیج همگانی دستگاهها و سازمانهایی که نقش مستقیم در حوزه اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی دارند بتوانیم از مشکلات این بخش بکاهیم و از طرفی جامعه کار و تولید را از ظرفیتهای خوب این حوزه مطلع کنیم.
وی گفت: باید در دانشگاهها آموزش را منطقه به منطقه کنیم، به این معنا که فرد با مدرک کاردانی در بسیاری از رشتهها سرکار برود و اگر مثلاً کارخانهای نیاز به ادامه تحصیل نیروی کار خود داشت باید با دانشگاه قرارداد ببندد و اینگونه، هزینهها هم کاهش پیدا میکند.