ایسنا/خبرگزاری خوزستان مدیر کل آزمایشگاه و تکنسین مکانیک خاک خوزستان گفت: سال گذشته با انجام 873 هزار و 154 آزمایش، رکورد انجام آزمایش کنترل کیفی پروژه های عمرانی شکسته شد.
ناصر شعبانی در نشست خبری امروز 29 آبان ماه به مناسبت روز ملی کیفیت گفت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در سال 1334 هجری شمسی با نام شرکت جان و مولیم در دانشکده فنی دانشگاه آغاز به کار کرد. دانشگاه تهران تعدادی از پروژه های مربوط به وزارت راه و ترابری به این وزارتخانه واگذار شد.
وی افزود: در سال 63 هجری شمسی طی اساسنامه مجمع نمایندگان به عنوان یکی از ارکان وزارت راه و شهرسازی با نام اصلی شرکت آزمایشگاه های فنی و مکانیک خاک به تصویب رسید. این شرکت در حال حاضر در 31 استان شعبه دارد و تنها شرکت دولتی فعال در این زمینه و یکی از بزرگترین شرکت ها می باشد.
شعبانی ادامه داد: آزمایشگاه فناوری و مکانیک خاک خوزستان علاوه بر شعبه مرکزی در 7 شهر آبادان، ماهشهر، هرمز، مسجد سلیمان، بهبهان و اندیمشک شعبه دارد. همچنین 69 آزمایشگاه سیار در اجرای پروژه مستقر شده اند که تعداد این آزمایشگاه ها متفاوت است.
به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اهمیت توجه به کیفیت در ارائه خدمات گفت: وجود کیفیت در ارائه خدمات و تولید بسیار مهم است. همیشه عجله برای ارائه بالاترین آمار و کمیت وجود دارد در حالی که کیفیت از همه مهمتر است.
ارتقای کیفیت ساختار حافظ منافع ملی است
مدیر کل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک خوزستان گفت: نتایج نهایی آزمایشگاهی در نهایت با اعداد رکوردی اندازه گیری شد. ارتقای کیفیت زیرساخت ها حافظ منافع ملی است و یکی از نتایج ارتقای کیفیت، جلوگیری از هدر رفت منابع کشور است.
الشعبانی به وظایف این آزمایشگاه اشاره کرد و گفت: تعیین خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی خاک، انجام آزمایشات مکانیکی خاک، سنگ، بتن، فلزات، قیر، آسفالت، سیمان و غیره و ارائه خدمات فنی مهندسی. در زمینه ژئوتکنیک، لرزه نگاری و … از جمله خدماتی است که در این آزمایشگاه ارائه می شود.
وی ادامه داد: اداره کل مکانیک خاک و آزمایشگاه فنی خوزستان به تجهیزات ویژه غیرمخرب مجهز شدند که علاوه بر اجرای پروژه های درون استانی به سایر استان ها نیز خدمات ارائه می کنند. انجام تست های غیر مخرب، ضخامت فلزات، بتن، رنگ سنجی روی فلزات و غیره.
مدیر کل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک خوزستان تایید کرد: از آنجایی که اکثر دستگاه های ما حساس هستند ممکن است به مرور زمان از رده خارج شوند، بنابراین باید دائماً مورد ارزیابی مجدد قرار گیرند.
تمام راه های استانداری هر 5 سال یکبار بازرسی می شود
الشعبانی به ارزیابی مطالعات انجام شده برای اصلاح روسازی راه ها و فرودگاه ها اشاره کرد و گفت: روسازی و روسازی آسفالت فرودگاه نیز از طریق دستگاه های منحصر به فرد موجود در آزمایشگاه در حال ارزیابی است. این دستگاه ها برای فرودگاه ها و سطوح جاده ها در نظر گرفته شده و غیر مخرب هستند. به طور متوسط همه راه های استان هر 5 سال یکبار مورد بازرسی قرار می گیرند. همچنین در صورت وجود تقاضا، خیابان های شهر نیز بررسی می شود.
وی به همکاری با مراکز علمی و استقبال از پژوهشگران اشاره کرد و ادامه داد: انجام مطالعات علمی پژوهشی در حوزه فنی و عمرانی از دیگر خدمات ارائه شده در آزمایشگاه است. برای این منظور همکاری های لازم با دانشگاه ها، مراکز علمی، شرکت های دانش و پژوهشگران صورت می گیرد. علاوه بر سمپوزیوم سالانه دوره های آموزشی برای دفاتر فنی ادارات اجرایی اداره کل مکانیک خاک و آزمایشگاه فنی خوزستان نیز برگزار می شود.
مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خوزستان افزود: با توجه به وسعت پروژههای موجود در استان خوزستان و اجرای پروژههای مهمی همچون سدسازی، پروژههای نفتی، اجرای پروژه به مساحت 550 هزار هکتار و غیره، آزمایشگاه استان خوزستان به تنهایی به 9 منطقه کشور تقسیم شده است.
خوزستان در سال گذشته رتبه اول را در تعداد آزمون کسب کرد
شعبانی تایید کرد: استان خوزستان از نظر تجهیزات تخصصی سرآمد است. از نظر عملکرد هم جزو اولین استانداری ها هستیم. در سال گذشته رکورد انجام آزمایشات کنترل کیفی پروژه های عمرانی با 873 هزار و 154 آزمایش شکسته شد و از نظر تعداد آزمایش به مقام اول کشور رسید. در طول 7 ماه سال 616 هزار و 402 معاینه انجام شده است.
وی ادامه داد: هم اکنون 89 آزمون برای بخش خصوصی و دستگاه های اجرایی در حال اجراست. از آنجایی که شرکت دولتی است درآمد حاصل از ارائه خدمات مستقیماً به حساب خزانه دولت واریز می شود. شرکت آزمایشگاه های فنی و مکانیک خاک برای توسعه و سازندگی کشور کاملاً سودآور است.
لزوم الزام دستگاه های اجرایی به استفاده از خدمات آزمایشگاهی
شعبانی به ضرورت وضع قوانین و الزام دستگاه های اجرایی به استفاده از خدمات آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: برای اجرای پروژه های بخش دولتی و خصوصی نیاز به کنترل کیفی است. قانون هیچ سازمانی را موظف به استفاده از خدمات آزمایشگاهی قبل از اجرای پروژه های عمرانی نمی کند، بلکه دولت باید بر کار آزمایشگاه های خصوصی نظارت داشته باشد و برای هر کارگاه ورودی مصالح ساختمانی مورد آزمایش قرار گیرد.
وی ادامه داد: شرکت آزمایشگاه های فنی و مکانیک خاک همواره در کنار سازمان استاندارد بوده است. این آزمایشگاه کلیه استانداردهای ملی در زمینه قیر و آسفالت را تدوین کرده است. این آزمایشگاه همچنین بخش بزرگی از استانداردهای بتن را تدوین کرد.
مدیر کل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک خوزستان در خصوص بی کیفیتی آسفالت اهواز گفت: به طور کلی آسفالت در کارخانه ای تولید می شود که در ابتدای کار مصالح اندازه گیری می شود. معمولاً کارخانههای آسفالت یک مخزن اضافی ندارند، در حالی که طبق استاندارد، کارخانه باید دارای سه مخزن باشد. اکثر کارخانه های آسفالت دارای شرایط استاندارد هستند.
هیچ دستگاه نظارتی بر روی روسازی آسفالت وجود ندارد
شعبانی اضافه کرد: شهرداری اهواز در مقطعی از گذشته از پیمانکاران تخصصی استفاده کرد و نتیجه آن را دیدیم اما اکنون این اتفاق نمی افتد و دستگاه نظارتی روی روسازی آسفالت وجود ندارد.
وی ادامه داد: در نظارت بر کیفیت پروژه های عمرانی نیازی به استفاده از خدمات آزمایشگاه دولتی نیست. به ندرت پیش می آید که مرکز شهر از خدمات ما استفاده کند. بنابراین لازم است دولت بخش خصوصی را کنترل کند.
انتهای پیام/
منبع خبر: https://www.isna.ir/news/1403082014862/%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D8%A8%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%DB%B6%DB%B1%DB%B6-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A2%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%B2%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86