تغییرات در دنیای بازار کسب و کار نیازمند ارائه مهارت است در همین راستا کارجویان باید با رویکردهای جدید آموزشی در حوزههای مختلف آشنا باشند تا از این طریق بتوانند متناسب با تغییرات دنیای کار خود را وفق دهند.
معاونت پژوهش، برنامهریزی و سنجش مهارت سازمان فنی و حرفهای کشور با استناد به اسناد بالادستی از جمله سند چشمانداز ایران ۱۴۰۴،سیاستهای کلی اشتغال، سیاستهای کلی نظام اداری، سیاستهای اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم توسعه، نتایج مطالعات پرتکاپو، بر نامههای اجرایی متناظر با اولویتهای عمومی و اختصاصی سازمان ابلاغی ریاستجمهوری، طرح اشتغال فراگیر و… با رویکرد جامعهپذیری مهارتها، انطباق آموزشها با نیاز بازار کار، دسترسی آسان ذینفعان به آموزشها، قابلیت اشتغالزایی آموزشها و استفاده از پیشنهادها واحدهای ستادی و استانی، برنامه اجرایی سال ۱۴۰۱ سازمان را بر اساس سه راهبرد، ۹ سیاست و ۲۲ راهکار تدوین کرده است.
در همین راستا در دولت سیزدهم ۵۶۹ هزار نفر ـ دوره مهارتی در بخش دولتی ارائه شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۹ درصدی را نشان میدهد.
برایناساس، برنامههای آموزش مهارت در دو بخش دولتی و غیردولتی ارائه میشود که آموزش در مراکز دولتی و آزاد، آموزش مجازی، آموزش در محیط کار واقعی، کارورزی، مشارکت با سایر دستگاهها، خرید خدمات آموزشی و سایر موارد اجرا میشود.
دولت سیزدهم اهتمام ویژهای به مهارتآموزی در فرایند توسعه اقتصادی کشور دارد ازاینرو با درک اهمیت مهارت و فناوری به دنبال تربیت نیروی انسانی ماهر است چراکه آموزشهای مهارتی حلقه مفقوده اشتغال و کارآفرینی در کشور است.
آموزشهای فنی و حرفهای متناسب با نیاز جامعه به افراد کمک میکند تا با کسب مهارت و تجربه وارد بازار کار شده و ضمن کاهش نرخ بیکاری، به پایداری اشتغال منجر میشود.
کسب مهارت به ایجاد اشتغال و توانمندی کارجویان کمک شایانی میکند ازاینرو ارائه دورههای متنوع مهارتی، آموزشهای اساسی و موردنیاز جامعه در سامانه سازمان فنی و حرفهای بارگذاری شده است تا شرکتکنندگان بر اساس نیاز بازار کار و استعدادهای خویش، این دورهها را شناسایی و اقدام به ثبتنام کنند.
سه هزار و ۷۶۰ استاندارد شایستگی طراحی شده که در این دولت یک هزار استاندارد شایستگی متناسب با نیازهای روز بازار تدوین شده است همچنین ۶ هزار و ۵۰۰ استاندارد آموزشی به ثبت رسیده که حدود ۳۰۰ استاندارد آموزشی در مراکز آموزشی موردتوجه قرار گرفته است.
به گزارش مجله خبری کار و تعاون، تربیت نیروی انسانی مجهز به مهارت نقش مهمی در ایجاد اشتغال و بهتبع در اقتصاد کشور دارد که باید همگام با سرعت تکنولوژی نوین، مهارتآموزیها بهروزرسانی شود.
آموزشهای فنی و حرفه ای به ۱۶ گروه
در همین راستا سازمان فنی و حرفهای کشور متولی ارائه آموزشهای مهارتی به اقشار مختلف است این قشر شامل کارجویان، کارکنان وظیفه نیروهای مسلح، زندانیان، معتادان بهبودیافته و متجاهر، افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار/بدسرپرست، روستائیان، عشایر، دانشآموزان، دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهی، شاغلین، پناهندگان و اتباع خارجی هستند.
سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در جهت ارائه آموزش تخصصی انواع مهارتها، دورههای آموزشی را برگزار میکند این دورهها بهصورت کوتاهمدت است که علاقهمندان پس از گذراندن دورههای مختلف در آزمونها شرکت کرده و پس از کسب امتیاز، گواهینامه و یا مدرک فنی و حرفهای دریافت میکنند.
همچنین ۳۸۹ هزار و ۴۹۵ نفر دوره در آموزشگاههای آزاد سراسر کشور ارائه شد که این آمار نیز نشانگر رشد ۱۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بود.
این اقدامات در صدد آموزش فنی و حرفهای و مهارتی به اقشار مختلف جامعه است تا افراد پس از کسب مهارت و تخصص دانش فنی ، قادر خواهند بود که فرصتهای شغلی مناسبی را به دست آورند و یا در نهایت فرصت شغلی ایجاد کنند.
یکی از اولویتهای مهم در سرمایهگذاریهای آموزشی و گسترش آموزشهای مهارتمحور بوده و این مهم نیز از سوی نهادهای ذیربط بینالمللی مانند یونسکو و بانک جهانی به منزله یک استراتژی مهم به کشورهای در حال توسعه دنبال میشود.
بیش از ۱۲ هزار مرکز آموزش فنی و حرفهای در کشور وجود دارد که در رشتههای مختلف هنری، صنایعدستی، آرایشی و بهداشتی و مکانیکی خدمات حرفهای ارائه میکنند.