موانع توافق بلندمدت با هندیها رفع شد
انتهای پیام
منبع خبر: https://www.isna.ir/news/1402033020106/%D9%85%D8%B0%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DB%B2-%D8%A8%D9%86%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D9%87%D9%84%D9%88%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D8%AA%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C
وی خاطرنشان کرد: سازمان بنادر در حوزه اقتصاد دریامحور، کارگروه دائمی راهاندازی کرده است و در دبیرخانه کارگروه حضور دارد. این موفقیت در تمامی بخشها در حوزه دریا و ساحل قطبهای اقتصادی و جمعیتساز مهم است و سهم کلیه فعالیتهای اقتصادمحور در ساحل و دریا باید بسیار ارزندهتر و بزرگتر از عدد فعلی باشد.
وی با بیان اینکه در بخش کشتیرانی به سمت کشتیرانی کانتینری پیش میرویم، گفت: در دریای خزر کشتی رو-رو ماهی یکبار به بنادر ما تردد میکند و دو فروند کشتی رو- رو در حال ساخت در دریای خزر داریم. اما مسیری که دنیا و حملونقل بینالمللی دریایی به سمت آن پیش میرود، به سمت کانتینری شدن است و حجم عظیمی از کالاهای کانتینری در بنادر شهید رجایی، بوشهر و امام کار میکند، در امیرآباد هم ترمینال کانتینری ایجاد خواهیم کرد تا در این مسیر که هم ارزانتر و هم ایمنتر است پیش برویم.
به گزارش ایسنا، علیاکبر صفایی در مراسم بزرگداشت روز جهانی دریانورد که امروز برگزار شد، اظهار کرد: امروز در دو سطح مباحث دریایی کشور پیگیری میشود و مجموعه ارگانهای دریایی در هماهنگی کامل و با توجه به مجموعههای کلان مجموعه پیش میروند. این هماهنگی و تداوم حرکت و همتی که مدیران و کارکنان دریایی در سطح کشور دارند باعث شده جمهوری اسلامی ایران به اقتداری دست یابد که تا کنون نداشته است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره رفع مشکل پهلوگیری کشتیها در برخی بنادر چین، اظهار کرد: برخی از کشتیهایمان در مقاطعی برای پهلوگیری مشکلاتی داشتند که با اقدامات وزارت راه و وزارت امور خارجه و دیپلماسی فعالی که داشت، در بسیاری از بنادر چین این مشکلات رفع شده و میتوانند تردد کنند و در تجارت خارجی دریایی مشکلی وجود ندارد.
وی درباره راهاندازی سازمان توسعه سواحل مکران و امکان تداخل فعالیتهای این سازمان با سازمان بنادر گفت: سازمان توسعه سواحل مکران طبق ماده 68 قانون برنامه ششم توسعه راهاندازی شده است. دولت هم در حالی که این قانون سالهای پیش تصویب شده و به آن عمل نشده بود، همت کرده و اساسنامه این سازمان را نوشته که بر اساس آن همافزایی بین دستگاههای دولتی دارد و مشکلی ایجاد نخواهد شد.
صفایی با بیان اینکه در بنادر شمالی کشور در بخش ترانزیت رشد خوب ۳۵ تا ۴۰ درصدی داشتهایم، افزود: روسها با توجه به میزان ترانزیتی که از ایران میتوانند داشته باشند، به زیرساختهای ریلی بیشتر و گستردهتر، تجهیزاتی مانند کامیون و در بخش دریایی هم به شناور بیشتری نیاز دارند که در برنامه میانمدت در دست اقدام است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره رفع مشکل پهلوگیری کشتیها در برخی بنادر چین، گفت: برخی از بنادر چین جایگزین شده و برای بازگشایی دو بندر دیگر هم در حال مذاکره هستیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در جمع خبرنگاران درباره فعالیت اپراتور هندی در چابهار اظهار کرد: هندیها یک هفته پیش اینجا بودند و مشکلاتی که ۱۰ سال پیش وجود داشت و مانع امضای قرارداد بلندمدت میشد که در آن سرمایهگذاری و حفاظت از منافع جمهوری اسلامی بود، تا حد زیادی مذاکره و حل شد و امیدواریم در سفر آیندهای که دارند مشکلات باقیمانده حل شده و قرارداد امضا شود.
صفایی درباره اصلاح تعرفههای حملونقل دریایی اظهار کرد: کشتیرانی بهعنوان یکی از مجموعههایی که از بنادر ما سرویس میگیرند، باید از تنظیم تعرفههایی که از بندر و معاونت بندری سازمان تنظیم میکند، مشارکت داشته باشد و در این باره اگر نظراتی از سوی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مطرح شود، بررسی و بازنگری خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: سازمان توسعه سواحل مکران همانطور که از نامش پیداست، یک سازمان توسعهای است و قرار است در مجموعه سواحل مکران و شهرهایی که در سواحل وجود دارد و حتی در برخی موارد تا عمق ۵۰ و ۶۰ کیلومتر به سمت ساحل پیش رود، قطبهای اقتصادی ایجاد کند که هم میتواند اشتغال ایجاد کند و هم تاثیر بر حملونقل دریایی داشته باشد و بنادر ما هم فعالتر کارشان را ادامه دهند.
صفایی در پاسخ به اینکه آیا توافق صورتگرفته با هند به توافقات در حال پیگیری با آمریکا در راستای احیای برجام ارتباطی دارد، گفت: این موضوع ارتباطی به هم ندارد اما اختلاف نظرهایی وجود داشت و با توجه به اینکه این اختلافات قراردادی بین دو کشور دوست و همسایه ایران و هند بوده، بدون نیاز به دادگاه بینالمللی حل شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این بخش هم زیرساختهای دریایی وجود دارد و توسعه ناوگان ما در دریای خزر توسط بخش خصوصی و دولتی به خوبی دنبال میشود، در این راستا هم کشتیهای خوبی ساخته شده، هم کشتیهای جدیدی در حال ساخت است و هم در حال ورود از رود ولگا به دریای خزر است که میتواند هزینه حملونقل و ترانزیت را کاهش دهد و همین حالا هم فعالیتهای ترانزیتی با روسیه انجام میشود.
وی درباره سرمایهگذاری روسها اظهار کرد: در کشورهایی مانند روسیه و سایر کشورهای حوزه دریای خزر با دیپلماسی خوبی که دولت در حوزه مباحث اقتصاد خارجی و تجارت خارجی دارد، در قالب برنامههای کوتاه و بلندمدت این موضوعات دیده شده است. نگاه ما در وزارت راه و شهرسازی و راهبرد ما نسبت به روسیه، تامین نیازمندیهای روسیه از طریق ایران و واردات کالاهایی مانند غلات از روسیه و کمک به بخشی از تجارت خارجی روسیه به کشورهای جنوب مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس و هند ادامه دارد.
مذاکره با چین برای بازگشایی ۲ بندر جدید برای پهلوگیری کشتیهای ایرانی
صفایی در پاسخ به اینکه چرا بنادر خصوصی در چین پهلوگیری کشتیهای ایرانی را نمیپذیرند، گفت: برخی از بنادر چین جایگزین شده و دو بندر دیگر که قبلا بسته بوده باز شده و برای بازگشایی دو بندر دیگر هم در حال مذاکره هستیم، اما شرایط نسبت به مقطعی که برخی بنادر بسته بود، خیلی بهتر است.
صفایی با بیان اینکه سطح دوم مباحث دریایی، مواضع مقام معظم رهبری درباره اقتصاد دریاست؛ افزود: رهبری واژه پیشرفت دریایی را به کار میبرند که فراتر از اقتصاد دریاست و در دهه ۹۰ در حکمرانی دریا بسیار موثر بوده و در سطح ملی به این موضوع توجه شده است. و کارگروه آن زیر نظر ریاست جمهوری فعالیت میکند تا بخش هایی را که قطبساز هستند برای همه دستگاهها تعریف شده و این آهنگ میتواند در سطح دوم بهتر نواخته شود و قدمهای بزرگی برداشته شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: شناورهای خدماتی که در برخی از مواقع از دید ما پنهان میماند اما در صنایع بندری فعالیت میکنند و عمدتا بحش خصوصی هستند در حوزه دریایی بسیار اهمیت دارند، همچنین مجموعه سازمان نقشهبرداری، کمیته هیدروگرافی، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و شیلات و همه دستگاههای فعال در حوزه دریایی همواره در توسعه دریایی کشور تاثیرگذار بودهاند.
وی ادامه داد: تلاش و رشادت های نیروی دریایی سپاه باعث توسعه و پیشرفت چشمگیر در این بخش شده است؛ همچنین اقدامات نیروی دریایی ارتش و و امنیتی که توسط آنها برای دریانوردی در خارج از دریای خلیج فارس ایجاد شده بسیار مهم بوده و حضور مقتدرانه ناوگروه ۸۶ و ماموریت و فعالیتهایی که در زمینه توسعه ناوگان و سیاستهای ملی، داشتند باعث اقتدار در این بخش شده است. کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش نیز همیشه حامی صادرات محصولات نفتی و گازی بودند و اجازه ندادند تحریمهای ظالمانه جلویشان را بگیرد.