رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، بیان داشت: آمار عملکرد طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی در خوشه های آموزشی صنعت ۵۱ درصد، خوشه خدمات ۳۴ درصد، کشاورزی ۸ درصد و فرهنگ و هنر ۷ در سال ۱۴۰۰ بوده است.
حسینی نیا خاطرنشان کرد: تمرکز بر شرایط متصدیان فرصت های آموزشی، صدور تأییدیه حضور در دوره مهارت آموزی برای مهارت آموزان، اخذ آزمون پایان دوره و صدور گواهینامه مطابق استاندارد آموزشی از تکالیف مرتبط با فرایند پایان دوره مهارت آموزی است.
وی بررسی اعتبار و صلاحیت های آموزشی بنگاه های متقاضی، ارائه پیشنهاد و تهیه استانداردهای آموزشی منطبق با فرصت های آموزشی مورد درخواست بنگاه ها، صدور مجوز آموزش مهارت آموزی را از تکالیف اجرایی سازمان آموزش فنی و حرفه ای در فرایند صدور مجوز آموزش مهارت آموزی در این طرح بیان داشت.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: از سال ۱۳۹۶ لغایت ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۵۰هزار نفر از خدمات آموزشی در چارچوب طرح مذکور برخوردار شده اند و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به لحاظ مأموریت، ساختار و اهداف دارای بیشترین تطابق با مفاد طرح مذکور می باشد و مسئولیت اصلی اجرای این طرح نیز در سالهای اخیر به عهده این سازمان می باشد.
به گزارش روز یکشنبه مجله خبری کار و تعاون از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «غلامحسین حسینی نیا» افزود: از تعداد ۶۱۲۱۰ متقاضی کسب مهارت در این حوزه ۹ درصد را زنان و ۹۱ درصد را مردان تشکیل می دهند.
حسینی نیا، در پایان، تخصیص اعتبارات لازم برای اجرای طرح، توجیه کافی بازرسان تأمین اجتماعی، طراحی و اجرای یک مکانیزم واحد به منظور فراخوان و جذب بنگاه های اقتصادی و اتحادیه ها، اعمال ساز وکارها و مشوقهای قانونی لازم به منظور مشارکت بیشتر بنگاه های اقتصادی در اجرای طرح، لحاظ کردن مشوق های لازم برای کارآموزان جهت مشارکت در طرح و … را از ضروریات موفقیت این طرح برشمرد.
وی آشنایی با محیط کسب وکار، کسب تجربه و آماده سازی و ایجاد خودباوری در مهارت آموز برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی؛ حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی؛ کمک به بنگاههای فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند؛ کاهش هزینه های جذب و بکارگیری نیروهای فاقد مهارت؛ استفاده از ظرفیت و توان آموزش عملی بنگاههای اقتصادی و … را از اهداف اصلی این طرح عنوان کرد.
وی صدور کارت شناسایی برای مربی و مهارت آموز، برگزاری دوره توجیهی برای مهارت آموزان قبل از شروع آموزش و تبیین اهمیت اجرای دوره، استفاده از مربی (استادکار) به عنوان آزمونگر، برگزاری دوره آموزشی روش و فنون تدریس برای مربی، طراحی و بکارگیری سامانه رایانه ای مناسب برای شناسایی، ثبت نام، بررسی، معرفی و سایر مراحل اجرایی طرح به منظور تسهیل امور متقاضیان و دستگاه های دست اندرکار دستورالعمل و حسن نظارت بر فرایند اجرای طرح مطابق با درخواست مرکز مهارت آموزی و … را از سایر تکالیف سازمان برشمرد.
وی آمار عملکرد طرح مهارت آموزی سربازان وظیفه شرکت کننده در واحد پذیرنده پادگان در به تفکیک واحدهای نظامی آجا ۱۶۳۲۹ نفر، سپاه ۱۴۴۴۲ نفر، ناجا ۸۲۲۱ نفر و وداجا ۴۹۶ نفر در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد.