با وجود این مجری راهآهن خواف- هرات گفت: آذرماه سال گذشته بود که اعلام کرد ایران و افغانستان برای ترمیم خسارات واردشده به مسیر از سوی افغانستان توافق کردند تا پس از تایید شرکت ساختوتوسعه بهعنوان مجری طرح، عملیات بخش باقیمانده که در تعهد ایران بود آغاز شود و این خط مجدد آماده بهرهبرداری شود.
با توجه به اهمیت بهرهبرداری راهآهن خواف- هرات برای دو کشور، تسهیل صادرات و واردات کالا و جابهجایی مسافر و همچنین دسترسی ریلی کشور افغانستان به آبهای آزاد و کشورهای همسایه راهآهن خواف- هرات از مهمترین اولویتهای زیرساختی دو کشور در توسعه ترانزیت بینالمللی به حساب میآید و از این رو دو کشور برای تکمیل این خط آهن، عزم جدی دارند.
بهرهبرداری دوباره از راهآهن خواف – هرات که در جریان تغییر حکومت افغانستان آسیب دیده بود، امروز و پس از اصلاح با اعزام یک قطار حامل ریل آغاز شد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: اعزام قطارهای تجاری با مقصد روزنک هرات در افغانستان در توسعه تجارت دو کشور بسیار موثر است. بهرهبرداری تجاری از این پروژه مقدمهای برای احداث راهآهن هرات به سمت چین با سرمایهگذاری و اجرا توسط شرکتهای ایرانی محسوب میشود و گام موثری در توسعه همکاریهای دو ملت است.
انتهای پیام
منبع خبر: https://www.isna.ir/news/1402042013135/%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D9%87%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A2%D9%87%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%81-%D9%87%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D9%81%D8%BA%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86
در این راستا سیدحسین میرشفیع -مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی- به ایسنا گفت: امروز با حضور نماینده وزیر راه و شهرسازی، رئیس راهآهن افغانستان، والی هرات و استاندار خراسان رضوی، کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل، بهرهبرداری از راهآهن خواف هرات که در جریان تغییر حکومت افغانستان آسیب دیده بود پس از اصلاح با اعزام یک قطار حامل ریل آغاز شد.
به گزارش ایسنا، راهآهن برونمرزی خواف- هرات در آذرماه سال ۱۳۹۹ بهرهبرداری شد و بهمن ماه همان سال با تشکیل کمیسیون تحویل موقت، قطعه سوم راهآهن خواف- هرات حدفاصل ایستگاه شمتیغ تا ایستگاه روزنک به طول ۶۲ کیلومترتحویل اداره کل خط آهن دولتی افغانستان شد؛ اما در زمان تغییرات سیاسی در این کشور بخشهایی از محور و ایستگاه روزنک دچار خسارات تخریبی و سرقت شد و در نتیجه عملیات اجرایی در باقیمانده مسیر ممکن نبود.