با توجه به ارتباط ذاتی میان اقتصاد کلان و اقتصاد خرد، این دو زمینه با یکدیگر تفاوت دارند. عرضه و تقاضا یک مدل اقتصادی تعیین قیمت در بازاری کاملاً رقابتی به شمار میرود. در بازار رقابت کامل بدون وجود «پیامد مثبت» ، مالیات به ازای واحد یا کنترل قیمتی، واحد قیمت برای کالایی معین، قیمتی است که در آن مقدار تقاضا شده توسط مصرفکنندگان با مقدار عرضهشده توسط تولیدکنندگان برابری میکند.
اقتصاد کلان به مطالعه پدیدههای اقتصادی در سطح کلان اقتصاد توجه میکند. مجله خبری کار و تعاون ، نگاه خرد به کسب و کار دارد و اقتصاد کلان، همه چیز کسب و کار و تجارت را در اشل و معیار بزرگ و کلان می بیند. در مبحث خرد ، عرضه و تقاضا در معرفی و فروش و خرید کالا و خدمات اهمیت دارد و در مبحث کلان، رشد ناخالص ملی و تورم و حجم عظیم نقدینگی و شاخص کل بورس و مسائل از این دست مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. مطابق نظریه «مارژینالیسم» یا نهاییگرایی، مصرفکنندگان تمایل دارند باتوجه به قیدهای درآمد و ثروت به ارجحترین موقعیتها دست پیدا کنند.
- اگر قصد تحصیل در این رشته در خارج از کشور دارید، صرفا در دانشکده های اقتصادی تحصیل کنید که مورد تایید اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.
- یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.
- اما برای کسب نمره ممتاز و عالی، این کار به هیچ عنوان کافی نیست و تسلط کامل بر هر دو درس ضروری خواهد بود.
اقتصاد خرد بسته به سؤال مورد مطالعه و رفتارهای درگیر، طیف وسیعی از روش های تحقیق را به کار می گیرد. در این عبارت تجزیه و تحلیل داده های حاصل از عرضه و تقاضا را می توان به عنوان معیاری برای مقایسه در بازار قرار داد به این صورت که وقتی سود نهایی که شامل مقایسه هزینه نهایی و در آمد نهایی است به صفر برسد میزان افزایش تولید متوقف می شود. برای مثال اقتصاد خرد توضیح میدهد که در چه شرایطی یک شرکت میتواند با بالابردن ظرفیت تولید و پایین آوردن هزینههای خود، سودش را به حداکثر برساند و در نهایت توان رقابتی خود را بالا ببرد. نکته مهم این است که مثلا اگر شما هم برای خرید سهام شرکتی نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کردید و قصد تحلیل وضعیت آن شرکت را داشتید، میتوانید با تحلیل صورتهای مالی آن بنگاه، اطلاعات زیادی را درباره وضعیت متغیرهای خرد آن دریافت کنید.
سوالهایی که در این دوره به آنها پاسخ میدهیم
به همینصورت، تولیدکننده، درآمد نهایی را با هزینه نهایی مقایسه میکند. تحلیل عرضه و تقاضا در تشریح رفتار بازارهای کاملاً رقابتی به کار گرفته میشود اما میتوان از آن به عنوان معیار مقایسه هر نوع بازاری استفاده کرد. میتوان آنرا تعمیم داد و برای تشریح متغیرهای کلان اقتصادی مانند تولید کل (gdp حقیقی) و سطح کلی قیمتها از آن، بهره گرفت. در مباحث اقتصاد خرد رقابت، مقدار تولید و بهای کالا در بازار توسط قانون عرضه و تقاضا تعیین می شود. در این جا تقاضا به معنای میزان نیاز خریداران برای خرید کالا می باشد و عرضه همان قیمت و میزان در دسترس بودن کالا را نشان می دهد. تصور علم اقتصاد خرد بر این است که بازارها، رقابتی است و خریداران و فروشندگان زیادی در بازار هستند و هیچ کدام نمی توانند روی قیمت تاثیرگذار باشند.
تفاوت بین اقتصاد خرد و کلان
یعنی این رویکرد به تصمیماتی میپردازد که افراد معمولی مثل ما و شما و همینطور شرکتها میگیرند. اقتصاد خرد توضیح میدهد که انسانها هنگام تصمیمگیری برای خرید یک کالا یا سرمایهگذاری پول پسانداز شده خود، چطور رفتار میکنند. در واقع آموزش مبانی اقتصاد خُرد ، به آموزش تحلیل بازارهای مالی، تحلیل رفتار مصرف کننده، بررسی شرایط سرمایه گذاری و برنامه ریزی تقاضای خانوارها در خرید کالا و خدمات میپردازد. در مبحث اقتصاد خرد ، نقش بنگاههای اقتصادی به عنوان موتور محرک اقتصاد نیز بررسی میشود. برای این که اقتصاد خُرد را بهتر متوجه شویم، باید مدلهای ریاضی را یاد بگیریم و آنها را درک کنیم.