در اکثر کشورهای پیشرفته از دوران مدرسه به دانشآموزان اقتصاد خرد آموخته میشود. «تعادل» زمانی رخ میدهد که مقدار عرضهشده برابر مقدار تقاضا شده باشد که همان نقطه تقاطع منحنی عرضه و منحنی تقاضا است. در میزان قیمتی، کمتر از سطح تعادلی، مقدار عرضهشده کمتر از مقدار تقاضا شده است. از طرفی دیگر، در قیمتی بالاتر، مقدار عرضه شده بیشتر از مقدار تقاضا شده است و به عبارتی، مازاد تقاضا وجود دارد.
به همین دلیل در اقتصاد خرد با یک مسئله بسیار مهم به نام مطلوبیت آشنا می شویم. در علم اقتصاد به فروشنده کالا و خدمات اصطلاح «عرضه کننده» و به خریدار اصطلاح «تقاضا کننده» را نسبت دادهاند. برای درک بهتر محدب بودن منحنی های بی تفاوتی به بخشی از منحنی i1 که بین دو نقطه A و C و بخشی که بین دو نقطه B و D قرار دارد توجه کنید . حرکت از A به B با مبادله مقادیر قابل توجهی از کالای y مقدار نسبتاً کمی از کالای x را می توان بدست آورد ولی حرکت از B به D نشان می دهد که مصرف کننده حاضر است مقدار کمی از کالای y و مقدار بیشتری از کالای x را دریافت کند .
مطلوبیت نهایی چیست؟
در این کتاب، ابزارهای تجزبه و تحلیل تئوریک بازار با ارائه مثال های عملی، به دانشجو آموزش داده می شود. قریب به ۹۰۰ مساله در کتاب طرح شده است که هم برای خواننده عمومی و هم محقق این عرصه، گزینه خوبی به نظر می رسد. کمبود نقدینگی در مجله خبری کار و تعاون ایران (بنگاه های تولیدی و خدماتی خصوصی) مشهود است و در مقابل، فزونی نقدینگی را در اقتصاد کلان شاهد هستیم. بخشی از گرانی کالا ها و خدمات و افزایش نرخ ارز و سکه و زمین، مربوط به حجم عظیم نقدینگی سرگردان است که بازار سفته بازی را به جای تولید، رونق می بخشد. مثلا در فروردین ۹۸ شاهد بودید که پیاز در ایران، به کیلویی ۱۵ هزار تومان رسید.
کتاب ساختار بازارها در اقتصاد
اقتصاد خرد همچنین میتواند توضیح دهد که چرا حداقل دستمزد بالاتر ممکن است شرکت وندی را مجبور کند کارگران کمتری استخدام کند. علم اقتصاد خرد به این مفهوم می پردازد که عوامل موثر بر تصمیم گیری برای مدیریت منابع اصلی چیست و هر کدام چه تاثیری در روند تخصیص منابع دارد. به همین منظور به مطالعه انتخاب ها و تصمیم هایی که گرفته شده می پردازد و با تجزیه و تحلیل آن ها به داده هایی می رسد که نتیجه آن در جهت بهبود سطح مدیریت منابع است. مطابق جدول شماره اگر قیمت شکر در بازار 500 ریال و کمتر باشد بنگاه مورد نظر شکر عرضه نمی کند. بر اساس تئوری ارزش ورودی تولید، قیمت هر کالا یا محصول بر اساس تعداد منابعی که برای ایجاد آن صرف می شود، تعیین می شود. هزینه ممکن است شامل چندین عامل تولید (از جمله زمین، سرمایه یا نیروی کار) و مالیات باشد.
ب) تعادل اقتصادی:
یعنی فرد حاضر است در ازای لذتی که از مصرف کالاها یا خدماتی میبرد، هزینهای پرداخت کند. در نتیجه در اقتصاد خرد انگیزه اصلی تقاضا کننده برای خرید کالا و خدمات عرضه کننده، مطلوبیت متقاضی است. یک منحنی بی تفاوتی مجموعه ای از نقاط است که هر نقطه یک ترکیب از مقادیر کالاهای x و y را می دهند که همگی مطلوبیت کل برابری را می دهند . منحنی که با i4 نشان داده می شود ترکیب های از x و y را نشان می دهد که بیشترین مطلوبیت را ایجاد می کنند .
- اگر می خواهید از زبان متراکم و اصطلاحات گیج کننده علم اقتصاد دور شوید و به راحتی در مورد اقتصاد خرد بیاموزید، این کتاب عالی است.
- چنین همبستگی راهی را برای مصرف کنندگان، مشروط به محدودیت های بودجه، برای دستیابی به تعادل بین هزینه ها و ترجیحات با بهینه سازی مطلوبیت، فراهم می کند.
- در تعریف اقتصاد خرد تمرکز مبحث روی بازار های فردی می باشد در حالی که مباحث مربوط به اقتصاد کلان در مورد مسائل اقتصادی بزرگ تر و پیچیده تر مانند تورم می باشد.