وی با اشاره به گزارش آماری از عملکرد سازمان بنادر توضیح داد: ۸۲ میلیون تن کالا از ابتدای سال تا امروز در بنادر تخلیه و بارگیری شده است که رشد پنج درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال نشان میدهد. در حوزه صادرات غیرنفتی، امسال افزایش ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را به ثبت رساندیم و در حوزه عملیات بندری مربوط به ترانزیت نفت نیز ۱۷ درصد رشد به ثبت رسید.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه وقتی مسیری جدید در ارتباط با مسیرهای قدیمی مطرح میشود، پارامترهایی از جمله قیمت و زمان تمامشده مهم است، گفت: در کشورهای هند و روسیه شرکتهای خصوصی صاحب بار هستند و برای آنها باید صرفه داشته باشد که بتوانند در مسیر جدید تردد داشته باشند. از سوی دیگر در ایران نیز علاوه بر تامین زیرساختها باید هماهنگیهای لازم بین دستگاهها فراهم شود. در این راستا سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرده در بندرعباس، چابهار، بندر امام (ره) ظرفیت کافی برای ورود ۱۰ میلیون تن کالای ترانزیتی را داریم.
وی درباره میزان حمل بار ترانزیتی بین هند و روسیه از مسیر ایران، اظهار کرد: وقتی درباره کریدورهای جدید حرف میزنیم باید بدانیم راهاندازی مسیر جدید بین چند کشور کار پیچیدهای است. با این حال طی ۱۸ ماه اخیر برای تقویت کریدورهای عبوری از مسیر ایران اقدامات خوبی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است.
به گزارش ایسنا، جلیل اسلامی در نشست خبری درباره ظرفیت کانتینری بنادر کشور، گفت: تا امروز حدود یک میلیون و ۵۰ هزار TEU در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده که امیدواریم تا پایان سال به حدود سه میلیون TEU افزایش یابد. حدود ۴.۵ میلیون تن ظرفیت کانتینری بنادر کشور و حدود ۴.۵ میلیون TEU و ظرفیت حدود ۷ میلیون TEU است. با توجه به برنامهریزی سازمان بنادر و دریانوردی در فاز سه بندر شهید رجایی در حال مذاکره برای تامین تجهیزات مورد نیاز عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری هستیم.
انتهای پیام
منبع خبر: https://www.isna.ir/news/1402052112893/%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B2%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D9%87%D9%86%D8%AF-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DB%B1%DB%B0-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%AA
وی با بیان اینکه برای اولین بار شرکتهای ایرانی دارای توانایی حمل مبدا و مقصد در مسیر این دو کشور را شناسایی و معرفی کردهایم، افزود: ظرفیت حمل کنونی در مسیر ترانزیتی بین هند و روسیه از مسیر ایران حدود ۱۰ میلیون تن کالاست. سال گذشته حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن ترانزیت در مسیر رفت و برگشت هند و روسیه صورت گرفته. در مجموع از مسیر دریای خزر و کریدور شمال-جنوب حدود ۸ میلیون تن ترانزیت صورت گرفته است.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ظرفیت حمل کنونی در مسیر ترانزیتی بین هند و روسیه از مسیر ایران حدود ۱۰ میلیون تن کالاست و سال گذشته حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن ترانزیت در مسیر رفت و برگشت این دو کشور صورت گرفته است.
اسلامی با بیان اینکه آمار سالانه هشت میلیون تن است که اگر دو برابر هم شود مشکلی برای هندلینگ آن نداریم، اضافه کرد: سازمان بنادر اقدامات زیادی برای همگرایی انجام داده و شرکتهای ایرانی در مسیر مسکو-بمبئی میتوانند کالا را از طریق دریا و زمین حمل کنند.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه «کانتینر» شاخص بسیار مهمی در حوزه حملونقل بنادر است، افزود: امسال رشد بیش از ۶ درصد در عملیات کانتینری به ثبت رسید. همزمان تعداد شناورهای وارد شده به کشور از ابتدای سال به ۳۲ هزار فروند کشتی رسیده که ۱۰ درصد رشد داشته است. همچنین در ۲ سال اخیر ۴۰ میلیون تن کالای اساسی از مجموع هفت قلم کالای اساسی در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده است و ۱۵ میلیون تن ترانزیت در این مدت در حوزه بنادر به ثبت رسید.