مطابق نظریه تقاضا، مصرفکنندگان فردی به صورت عقلایی با توجه به درآمد، قیمتها، سلایق و سایر موارد مشابه، بیشترین مقدار ترجیحداده شده از هرکالا را خریداری میکنند. این مورد «محدودیت حداکثرسازی شده مقید» – با در نظر گرفتن درآمد و ثروت به عنوان قیدهای تقاضا – نامیده میشود. در خصوص نظریهٔ عرضه و تقاضا در اغلب موارد تجزیه و تحلیل پیچیدهای نیاز است تا بتوان یک مدل عرضه و تقاضا ارائه داد. یکی از اهداف مجله خبری کار و تعاون بررسی بازار و برقرار کردن یک رابطهٔ نسبی پولی بین کالاها و خدمات است. همچنین به بررسی موارد شکست بازار (مواردی که بازار قادر به تولید نتیجهٔ مطلوب و درخور نبوده) میپردازد و تئوریهایی را برای داشتن یک بازار رقابتی شرح میدهد. اقتصاد خرد کمک می کند تا انسان برای سرمایه گذاری یا خرید کالایی چه رفتاری از خود نشان دهند و چگونه می توانند در این زمینه موفق باشند.
- البته، همیشه بررسی منحنی عرضه و تقاضا کالا و خدمات، به این آسانی نیست.
- توصیه می شود در زمان مطالعه اقتصاد خرد بر مطالبی مانند مفهوم انواع بازار ها و تفاوت های آن و همچنین مفهوم دقیق اصطلاحات اقتصاد خرد تسلط کافی داشته باشند تا به این شکل در جلسه آزمون با سرعت مناسبی به سوالات پاسخ دهند.
- بعضی از این اقتصاد دانان معتقند که عدل و احسان دو اصل عمده هدایت سیاستهای اقتصاد اسلام است ، هدف اسلام در توزیع عادلانه تضمین برآورده شدن نیازهای اولیه افراد اجتماع است .
- چیزی که به این نتیجه میرسد این است که ریاضیات مورد نیاز برای درک کامل اقتصاد خرد سادهتر میشود، به طوری که با پیشرفت کتاب، محاسبات بهطور پیوسته سختتر میشود.
- در مبحث خرد ، نقش بنگاه های اقتصادی به عنوان موتور محرک اقتصاد نیز بررسی می شود.
این کتاب دومین جلد از مجموعهای 4 جلدی است که جلد نخست آن با نام مبانی علم اقتصاد، پیش از این منتشر شده است. این کتاب برای دانشجویان رشتههای اقتصاد، مدیریت، حسابداری و سایر رشتههای علوم انسانی که باید واحدهای درسی اقتصاد خرد، اصول علم اقتصاد و یا مبانی علم اقتصاد را بگذرانند قابل استفاده است. در یک اقتصاد بازاری، قیمتها و مقدار تولید کالاها از قابل مشاهدهترین ویژگیهای کالاهای تولید و مبادله شده، به شمار میروند. نظریه عرضه و تقاضا شرح میدهد که چگونه قیمتها، مقادیر تولید شده و مصرف شده را تنظیم میکنند. در اقتصاد خرد، در بازار رقابت کامل، قیمت و مقدار تولید توسط قانون عرضه و تقاضا تعیین میشود. در بازار رقابت کامل، به دلیل وجود تعداد بالای خریداران و فروشندگان، هیچکدام از طرفین از قدرت کافی جهت قیمتگذاری، برخوردار نیستند.
آرایه تضمین چیست؟ – توضیح به زبان ساده
در اقتصاد خرد هدف غایی توجه به بازارهای فردی است اما در اقتصاد کلان هدف از توجه به بازارهای فردی، توجیه کردن حرکاتهای بزرگ یا کلان در اقتصاد است. برای مثال، تورم یا معیار نرخ تغییر در متوسط سطح قیمت در اقتصاد، یک مسئله اقتصاد کلان است. در واقع، اقتصاد خرد و اقتصاد کلان، دو شاخه از روش تفکر اقتصادی به شمار میروند.
یعنی در صورت ثابت ماندن سایر شرایط، با افزایش قیمت یک کالا، تعداد افراد کمتری آنرا خریداری خواهند کرد. همچنین، با کاهش قیمت یک کالا، مصرفکنندگان از کالاهایی با قیمت نسبی بیشتر به سمت مصرف کالا با قیمت کمتر، متمایل میشوند. برای مثال، افزایش درآمد منحنی تقاضا برای کالای نرمال را نسبت به مبداء به سمت بیرون منتقل میکند. کتاب نظریهٔ اقتصاد خرد ویرایش سوم کتاب اصول اقتصاد خرد گریگوری منکیو است که در 7 بخش و 22 فصل چاپ شده است.
مطلوبیت نهایی چیست؟
در بازار انحصاری، همانطور که از اسم آن مشخص است، انحصار بازار در دست تولیدکننده یا مصرفکننده قرار دارد. برای نمونه، اگر در کشوری فقط دو تولیدکننده اتومبیل وجود داشته باشد، این دو تولیدکننده به عنوان تعیین کنندگان قیمت اتومیبل در آن بازار شناخته میشوند و قدرت بازار در دست آنها خواهد بود. به عبارت دیگر، به دلیل تعداد بسیار کم عرضهکنندگان، خریداران ناچارند که اتومبیل را با قیمتهایی از قبل مشخص شده توسط این عرضهکنندگان بخرند. مثلا کشش قیمتی کالاهای خرازی را میتوان صفر در نظر گرفت زیرا تقاضا برای آن با تغییرات قیمتی جزئی تغییری نخواهد کرد. اگر کشش قیمتی کالایی در بازار بین صفر و یک باشد تقاضای آن کالا کم کشش است یعنی با افزایش یک درصدی قیمت کالا و خدمات، تقاضا برای آنها کمتر از یک درصد کاهش مییابد. در بازار انحصاری، همانطور که از نام آن مشخص است، انحصار بازار در دست تولیدکننده یا مصرفکننده است.