معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: احداث و بهرهبرداری از بندر بزرگ مکران در کنار سایر توسعههای صورتپذیرفته در سواحل مکران به دلیل موقعیت ممتاز این منطقه در حملونقل دریایی ملی و بینالمللی، در ایجاد توسعه پایدار و محرومیتزدایی و در نهایت توسعه اقتصاد دریامحور کشور نقش بسزایی خواهد داشت.
انتهای پیام
منبع خبر: https://www.isna.ir/news/1402062716452/%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%A8%D9%86%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D9%85%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7
فتحی ادامه داد: متناسب با تکالیف و هماهنگیهای صورتپذیرفته سازمان بنادر و دریانوردی به منظور ایجاد بزرگترین بندر تجاری و نفتی در سواحل مکران واقع در منطقه کوه مبارک اقدام به جانمایی محدوده مورد نظر کرده و فرآیند تملک اراضی و مطالعات طراحی آن را در دستور کار خود قرار داده است.
وی خاطرنشان کرد: به طور حتم احداث و بهرهبرداری از بندر بزرگ مکران در کنار سایر توسعههای صورتپذیرفته در سواحل مکران به دلیل موقعیت ممتاز این منطقه در حملونقل دریایی ملی و بینالمللی، در ایجاد توسعه پایدار و محرومیتزدایی و نیز در نهایت توسعه اقتصاد دریامحور کشور نقش بسزایی خواهد داشت.
وی ادامه داد: بر اساس راهبرد ملی و سند توسعه سواحل مکران، این محدوده به عنوان منطقه تجاری و هاب انرژی معرفی شده است. در همین راستا سازمان بنادر و دریانوردی علاوه بر برنامهریزی جهت توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، مقدمات لازم جهت ایجاد بندر بزرگ (مجتمع بندری مکران) در منطقه کوه مبارک را نیز در دستور کار خود قرار داده است.
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سواحل مکران در حال حاضر جزو مناطق کمتر توسعهیافته محسوب میشود، افزود: با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنیبر تسریع در روند توسعه و محرومیتزدایی، ایجاد زیرساختهای حملونقل از مدتی پیش در منطقه آغاز شده و با تلاشهای دولت سیزدهم و تشکیل شورای توسعه سواحل مکران، مقدمات و الزامات تحقق توسعه دریامحور در این خصوص نیز به نحو مناسبی فراهم شده است.
فتحی ادامه داد: با وجود ابراز تمایل بخش خصوصی داخلی و خارجی برای سرمایهگذاری در منطقه مکران، توسعه زیرساختهای حملونقل در این منطقه تا زمان حضور بخش خصوصی معطل نمانده و این سازمان در خصوص سرمایهگذاری در سواحل مکران، بالغ بر ۴۴ هزار و ۱۶۷ میلیارد ریال و ۱۹۵ میلیون یورو تا کنون از محل منابع داخلی خود مصرف کرده است.
وی خاطرنشان کرد: برای بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی واقعشده در سواحل مکران ۳۳ میلیون تن ظرفیت پیشبینی شده است که تاکنون و با احداث فاز اول توسعه آن، ایجاد ظرفیت ۱۲ میلیون تن آن تحقق یافته است.
علی فتحی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به موقعیت جغرافیایی سواحل مکران گفت: با توجه به واقع شدن سواحل مکران در موقعیتی خارج از تنگه هرمز، این منطقه به لحاظ موقعیت استراتژیکی و ژئوپلتیکی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و قرارگیری در مسیر کریدورهای تردد بینالمللی دریایی، نقش بسزایی در فعالسازی کریدور ترانزیتی شمال – جنوب ایفا میکند.
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به موانع توسعه مکران بیان کرد: فقدان برخورداری از زیرساختهای مناسب حملونقل شامل بزرگراه، راهآهن و فرودگاه در محدوده سواحل مکران سبب شده تا جذابیت و اطمینان لازم برای حضور و مشارکت بخش خصوصی در قالب طرحهای سرمایهگذاری مهیا نشود. از این رو سازمان بنادر و دریانوردی تلاش میکند تا با اعطای مشوقهای لازم از جمله اعمال تخفیفات تعرفهای و سایر تسهیلات اعطایی زمینه لازم را برای سرمایهگذاری بخش خصوصی در بندر شهید بهشتی چابهار فراهم کند.